Belediyelerin çalışanları için ödemesi gereken sigorta primlerini ödemeyip SGK’ya borçlanmaları son haftanın gündemi olmuştu. Milyarlarca lira borçtan söz ediliyor ve bu borçların ödenmesi için yazı gönderildiği ifade ediliyordu. Hatta Sayın Cumhurbaşkanımız yapmış olduğu açıklamada borcunu ödemeyen belediyelerin gelirlerinden keserek bu alacakların tahsil edileceğini söylemişti.


Aslında doğru olan borçların ödenmesidir. Burada bu borçların tahsilatı için belediyelere tebligat gönderilmesi ya da alacakların gelirlerden kesileceğinin ifadesi bana göre çok da yanlış değildir. Yanlış olan; bu borçların sadece CHP’li belediyeler tarafından yapıldığı ve ödenmediği algısını oluşturmaktır.
***
Belediyelerin gerek SGK’ya, gerekse vergi dairelerine olan borçları yıllardır var. Özellikle belediyelerin önemli bir bölümünü Ak Parti’nin yönettiği yıllarda da bu borçlar vardı. Hatta, sanırım bu borçlardan kurtulmak için kurnazca ama bana göre pek de etik olmayan bazı yollar da deneniyordu.
Mesela, tapusu belediyelerin üzerinde olan okul, cami gibi bazı mülkler devlete devredilip mahsuplaşma yolları bile deneniyordu. Galiba son zamanlarda devlet artık bu türlü mahsuplaşmalara izin vermiyormuş.
***
Asıl olan borçların öyle veya böyle ödenmesi değil elbette. Önemli olan o borçların neden ve nasıl yapıldıkları. O borçlanmalarda kamu yararı var mıdır, yoksa kamu zarara mı uğratılmıştır?
Bence yapılması gereken; öncelikle bu durumun iyi bir şekilde araştırılmalarıdır. Özellikle de son yirmi yılda yapılan borçlanmalar ile yeni Büyükşehir olup işe sıfırdan başlayan büyükşehir belediyelerinin borç, nakit ve gayrimenkul varlıkları iyi araştırılmalı ve eğer buralarda bir usulsüzlük varsa konu yargıya taşınmalıdır.
Son söz; çocuk, “baba bıyığının üstünden fare geçti” demiş. Babası da cevap vermiş; “geçsin geçmesine de oğul, başkaları da görürse bıyığımı yol ederler…”
Bu konuda Ankara Büyükşehir Belediye Başkanı Sayın Mansur Yavaş’ın da bazı açıklamaları oldu. Önümüzdeki günlerde onlardan da söz edeceğim.
Devlete de, millete de borçsuz harçsız günler diliyorum.