Soru biraz saçma gibi gelecek ama, ben şahsen et almasını bilmiyormuşum. Sosyal medyada Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığının et ihalesi şartlarını görünce bunu anlamış oldum. Aslında bu bilgisizliğim çok da büyük bir eksiklik yaratmıyor. Çünkü zaten et aldığımız da yok. En son üç ay kadar önce heves edip Büyük Şehir Belediyesinin açmış olduğu Ege Et isimli mekandan emekli kartımı göstererek yarım kilo kadar almıştım da, nasıl pişireceğimize karar vermek bile çok güç olmuştu. Sonuçta, et pişirmeye de, yemeye de alışkın değiliz.
Efendim, bizler eskiden, yani normal insanların da arada bir evlerine et alabildikleri zamanlarda kasaba gider “şu kadar kıyma, şu kadar kuşbaşı” ya da çok özel bir durumsa “pirzola, biftek ” falan deyip etimizi alırdık. Kasap da istediklerimizi kafasına göre verirdi. Yanlış yapıyormuşuz. Sosyal medyada Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığının üst düzey bürokrat personeli için gerçekleştirdiği et ihalesini görünce bu konuda ne kadar bilgisiz ve cahil olduğumu anladım.
***
Sevgili okuyucu, bakanlığın ihale şartnamesinden bazı bölümler aktarıyorum:
“Etler haşlandığında kendine has lezzetinin öne çıkması, sinirsiz olması, yenildiğinde liflerinin ayrılması ve ağızda kolayca dağılması…”
Gördünüz mü, hayvan sinirsiz olacak. Haşlanınca kendine has lezzeti ortaya çıkacak ve lifleri ayrılıp ağızda kolayca dağılacak. Neredeyse gelip kendiliğinden ağzımıza girsin de bizi uğraştırmasın diyeceklermiş. Tabi ben kasaba gidip de böyle şartlar öne sürsem muhtemel ki mekandan kovulurum. Çünkü alacağım miktar en fazla yarım kilo ile sınırlı olur. Ama bakanlık ihalesinde durum farklı elbette. Çünkü 18 tona yakın bir et alımı söz konusu. Hem de altı ay gibi kısa bir sürede bu eti tüketecekler. Ödenecek miktar da 12 milyon liraya yakın bir rakam.
Asgari ücretliye %30, memura ve memur emeklisine %11, diğer emeklilere de %15 zammı reva görenlerin boğazlarından geçecek demek ki? Ben olsam o eti yiyemezdim. Vicdanım sızlardı. %11 zam alan memur ve emeklilerinin çocukları et diyerek rüyalarıma girerlerdi.
Sahi, işçilerin iş yerlerinden yemek parası olarak belirlenen miktar günlük ne kadar acaba? Yanılmıyorsam KDV dahil, 264 lira. Bedeniyle çalışan ve büyük efor sarf eden işçilerin bu parayla doyacakları belirlenirken koltuklarında oturarak mesai yapan bürokratlara bu et biraz fazla değil mi?