Kimse üzerine alınmasın. Yazdıklarım Söke ile ilgili değildir. Ama illa ki üzerine alınan çıkarsa o da kendi bilecekleri bir iştir. Ben öylesine bir şehirden söz ediyorum. İlham kaynağım da bazı vatandaşlarımızın anlattıkları.
Bir kentin esnafları sabahları dükkanlarını erken açmazlarmış. Eskiden bu dükkanların sabah ezanı açıldığını, esnaf tarafından bunun bereket getirdiğini söyleyenler olsa da, “sabah sabah kim gelecek, herkes derin uykularda” diyerek geç vakitte dükkanlarını açıp nasip beklerlermiş. O kentte sabahları dükkanı erken açan sadece lokantacı ve börekçi esnafı olurmuş. Hiç kimse de düşünmezmiş; bu lokantalarda çorba içenler ya da börekçiden börek alanlar başka bir şeye ihtiyaç duyup da diğer dükkanlara girmek istemezler mi diye…
Aynı esnaf gurubu akşamları da erkenden dükkanlarını kapayıp evlerinin yolunu tutarlarmış. Halbuki işlerinden geç çıkan çalışanların da ihtiyaçları olabileceğini, onlara da alışveriş şansı tanımak gerektiğini düşünmezlermiş. Kapatıp giderken ışıklarını da söndürüp çarşıyı çarşı yapan o ışıltıyı da gereksiz görürlermiş.
***
Sevgili okuyucu, o kentte insanlar esnafın bu rahatına düşkünlüğü nedeniyle zincir denilen, her şehirde şubeleri olan mekanlardan alışveriş yapmaya başlamışlar. Bunu yaparken başka bir şeyi daha keşfetmişler. Bu mağazalardan aldıkları ürünler yerel esnafların fiyatlarından çok daha ucuzmuş. Böyle olunca da yerele itibar etmez olmuşlar.
Kent esnafı bu durumda bir öz eleştiri yaparak kendi kusurlarını anlayıp düzeltme yoluna gideceklerine zincirleri suçlamayı seçiyormuş. Bu suçlamalar da işe yaramayınca, yani vatandaş aradıklarında açık olan, üstelik fiyat olarak da uygun olan mağazalarda ısrar edince de duygu sömürüsü başlıyormuş.
“Alışverişini komşundan yap.”
“Yerel esnaf senin komşun ve dostundur. Hastalığında yanında olacaktır…”
“Cenazene o gelecektir…”
“Şehrin parası dışarı kaçmasın…”
Son söz; iyi ki bizim şehrimiz böyle değil. Bizim esnaflarımız mekanlarını erkenden açıp nasiplerini beklerler. Fiyatlarını düşük tutup daha az kazançla hemşerilerine hizmet ederken hayır dua da alırlar. Zaten de bu yüzden Söke esnafıyla bir bütün değil midir?
Bu vesileyle herkese hayırlı işler, bol ve bereketli kazançlar diliyorum.