Son günlerde eski Genel Kurmay Başkanı ve Milli Savunma Bakanımız olan Milletvekili Hulusi Akar’ın eğitimle ilgili sözleri gündem oldu. Nerede ve hangi vesileyle konuştuğunu bilmediğim o sözlerinde ne demiş Sayın Akar?
“Eğitimin amacı ne? Eğitim bilgi değil arkadaşlar. Bilgi üniversitede oluyor. Bilgi meslekte oluyor. Eğitimin amacı bir, Allah korkusu, iki kuldan utanma. Eğer biz dört on iki yaş arasındaki insanlara, çocuklarımıza Allah korkusunu verirsek, Allah’tan korkmayı, kuldan utanmayı verirsek, efendim vatan sevgisini verirsek, millet sevgisini verirsek, bayrak sevgisini verirsek, bu başkaları için iyilik yapmayı öğretirsek ve diğer milli ve manevi değerlerimizi onlara yüklediğimiz takdirde, ondan sonra bu çocuk nereye giderse gitsin, dünyanın her yerine gitsin, bu çocuktan korkmayın. Eğitimin amacı ne? Eğitim bilgi değil arkadaşlar. Bilgi üniversitede oluyor. Bilgi meslekte oluyor. Eğitimin amacı bir, Allah korkusu, iki kuldan utanma. Eğer biz dört on iki yaş arasındaki insanlara, çocuklarımıza Allah korkusunu verirsek, Allah’tan korkmayı, kuldan utanmayı verirsek, efendim vatan sevgisini verirsek, millet sevgisini verirsek, bayrak sevgisini verirsek, bu başkaları için iyilik yapmayı öğretirsek ve diğer milli ve manevi değerlerimizi onlara yüklediğimiz takdirde, ondan sonra bu çocuk nereye giderse gitsin, dünyanın her yerine gitsin, bu çocuktan korkmayın.”
Bu lafların adeta kıyametler koparması biraz da söyleyenden kaynaklanıyor. Ben yukarıdaki sözleri tamamen de yanlış bulmuyorum. Çünkü eğitim ve öğretim birbirinden tamamen farklı ama birbirini tamamlayıcı uygulamalardır.
Bilgi öğrenilerek elde edilir. Eğitim ise o bilgilerin davranışlarımıza da yansımasıdır. Bakınız, eğitim nasıl tanımlanmış:
“Kişinin yaşadığı toplum içinde değeri olan, yetenek, tutum ve diğer davranış biçimlerini geliştirdiği süreçlerin tümüdür.”
Bu tarif Hulusi Akar’ın tarifine uyuyor da, bazı ayrıntılar önemli. Dört yaşındaki çocuğa Allah korkusu yerine Allah sevgisi verilmelidir. Bir de eskiden okullarımızda her sabah tekrar edilen “küçüklerimi sevmek, büyüklerimi saymak, yurdumu milletimi özümüzden çok sevmek” ifadeleri de Hulusi Beyin ifade ettiği eğitim amaçlarına uyuyordu ama uygun bulmayanlar tarafından kaldırıldı.
Son söz; Sayın Akar’ın ifade ettiği bilgi üniversitelerde alınır” lafına katılmıyorum. Bilgi sadece üniversitede olmaz elbette. Yani Sayın Akar’a göre üniversiteye gitmeyenler bilgisiz mi sayılacak? Üstelik, eğitim de 14 yaşında sona ermez. Hayatın her evresinde devam eder.
Bence Hulusi Akar o sözleri hiç etmese daha iyiydi. Kendisi eski bir askerdir. Askerlikten konuşsa, ya da siyasetten konuşsa daha az tartışılırdı.
Ama belki de tartışılmak istedi.